Follow your heart

SYTYCD

Kategori:

Det finns nog inget annat program som får mig att känna så mycket olika känslor som So you think you can dance.
Har precis kollat på finalen och jag har både suttit och skrattat och gråtit.
Första finalprogrammet dansade de fyra finalisterna, Chehon, Cyrus, Eliana och Tiffany, fem varsina danser både med varandra, med andra och själva. 
Det är nog den bästa finalen hittills, tycker jag iaf och då var detta ändå säsong 9.
Jag satt som förfrusen varje gång dom dansade och flera gånger satt jag bara och gapa. 
Och det bästa med denna finalen var att jag gillade alla som var i den, så jag hade inte blivit besviken vem som än vann. Det fanns även andra som jag hade kunnat se i finalen, det var en riktigt bra säsong. 
Den bästa dansen i finalen var nog när Cyrus dansade med Twitch (han var med en tidigare säsong). Eftersom att domarna har pratat mycket om Twitch när Cyrus har dansat, jämfört dom två, så var det skit kul att se dom dansa tillsammans och att dom dansade något som båda är grymma på.
Även den burlesk inspererade dansen som Eliana och Tiffany dansade var väldigt underhållande och sexig. Burlesk är väldigt sexigt och snyggt men med en del humor i sig. 
Dom hade även ett gästframträdande av en kille från Frankrike. När Cat Deeley presenterade honom lät det som någon hip hop-kille. Det var det inte riktigt. Utan det var en kille med bara ett ben, han dansade alltid med bara ett ben. Han hade hjälp utav ett par kryckor, fast på slutet dansade han med bara ena kryckan. 
Han gjorde det väldigt fint och jag var alldeles tårögd på slutet. 
Allt är möjligt!
 
Andra finalprogrammet handlade egentligen om vilka som skulle vinna, men att säga två namn tar ju inte så lång tid så dom hade gjort ett helt program av det. 
Det var inga som tävlade denna gången utan här fick de sex domarna som var med välja en varsin favorit dans från säsongen som dom som hade dansat den fick dansa igen, sen valde det fyra finalisterna sina varsina favorit dans från säsongen. Det dansade även några andra danser. En som var grym var en hip hop-rutin utav Christopher Scott som dansades utav Comfort, Twitch, Cyrus och Christopher själv. Alltså jag tror att jag slutade andas en stund och mina ögon blev nog dubbelt så stora när dom dansade. Grymt!
Så hade dom även valt ut fem favoriter ifrån auditionprogrammen som visade igen.
Den första var killen som hade något slags dansprogram för ungdomar som dom kunde vara med på efter skolan istället för att hamna ute på gatorna och han var även den första, manliga, i hans familj att inte hamna i fängelse. Han var så härlig.
Den andra var en mamma med två jätte söta ungar.
Tredje var det skojiga tvillingarna som man bara skrattade ihjäl sig åt, tror att dom kallade sig för Ninja twins. 
Den fjärde var en kille som dansade en väldigt egen dans och han fick många att börja gråta utav den.
Femte var Dragon house, gruppen som även Cyrus är med i. Dom var även på plats och dansade på scen och det dom dansar och dom verkligen bäst på.
 
Sen till vinnarna, Chehon och Eliana. Absolut rättvist, även fast jag gillar både Cyrus och Tiffany väldigt mycket och tycker att dom är väldigt underhållande att kolla på, så är Chehon och Eliana dom bästa rent tekniskt. Sen kan man inte bara vara teknisk för att det ska bli intressant och roligt att kolla på. Man måste äevn ha utstrålning och en väldigt bra scennärvaro och den tyckte jag att alla fyra hade. 
Bästa finalen, absolut!
Jag hoppas verkligen att det görs fler säsonger för det är så underbart att se och känna allt man känner när man ser programmet, även fast man sitter och gråter ibland så är det positiva tårar.
Det berör verkligen :)
 
 
 
Kommentera inlägget här: